ISLAMIC CREDIT CARD!!!???


ISLAMIC CREDIT CARD!!!???

Islamic ke.. ??? guna duit yang bukan hak, bukan milik kita untuk belanja… mestilah tak boleh.. walaupun guna Islamic credit card tapi kena bayar interest(riba) gak… walaupun diorang xguna la term “interest” 2.. mcm mana nak Islamic… ramai yang tertipu dengan helah ni... tidak dinafikan beberapa advantage credit card ni ;


Credit cards provide an alternative form of payment (convenience)
Less need to carry cash and loose change
Paying for petrol at the petrol station
Buying high value items (such as jewelry, furniture, etc.)
Purchasing items over the internet
Direct debit arrangement for regular bills such as utilities and telephony charges
Paying in foreign currency when travelling abroad

Credit cards provide the added element of security

Wah!!! Banyak jugak kebaikanya tapi ingat !!! dia ada unsur riba which is dalam islam haram..

Al-baqarah :276
275. Orang-orang yang makan (mengambil) riba[174] tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila[175]. keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka Berkata (berpendapat), Sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah Telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. orang-orang yang Telah sampai kepadanya larangan dari Tuhannya, lalu terus berhenti (dari mengambil riba), Maka baginya apa yang Telah diambilnya dahulu[176] (sebelum datang larangan); dan urusannya (terserah) kepada Allah. orang yang kembali (mengambil riba), Maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.

[174] Riba itu ada dua macam: nasiah dan fadhl. riba nasiah ialah pembayaran lebih yang disyaratkan oleh orang yang meminjamkan. riba fadhl ialah penukaran suatu barang dengan barang yang sejenis, tetapi lebih banyak jumlahnya Karena orang yang menukarkan mensyaratkan demikian, seperti penukaran emas dengan emas, padi dengan padi, dan sebagainya. riba yang dimaksud dalam ayat Ini riba nasiah yang berlipat ganda yang umum terjadi dalam masyarakat Arab zaman Jahiliyah.
[175] Maksudnya: orang yang mengambil riba tidak tenteram jiwanya seperti orang kemasukan syaitan.
[176] riba yang sudah diambil (dipungut) sebelum turun ayat ini, boleh tidak dikembalikan.

Hah!! Dah baca maksud ayat atas 2,… sanggup ke nak tempah tiket neraka.. seronokke kalo jiwa selalu xtenteram.. setiap apa yang Allah haramkan adalah untuk kebaikan kita… siapa yang paling kenal kita kalo x allah s.w.t.

mm… credit card xleh guna…. Kita ada alternative lain.. nama timangan dia DC..asal dia xsure… nama penuh dia Debit Card. Bak kata Prof Dr. Mohamad Aslam b. Mohamad Hanef from uia dalm majalah forward.. dia berkata.. “ with regards to conventional credit cards, the interest is quite exorbitant, but as for Islamic credit card it is based on a contract but they still have to pay more then they used but debit card are better because you are not charged more than you use,”

hah! Dalam Debit card mmg duit korang.. belanja lah puas2... kalo duit sendiri ni sayang sikit nak guna kan... jadi xdelah mcm pegang credit card, kuat cam ne pun ada je excuse nak guna.. suka lah setan 2...!!! fire dia!!!! Dee!!! Dee!!! Dee!!!


penulisan di atas bedasarkan buku forward yang aku dapat free… dan jugak dari pembelajaran dalam class aku yang pagi2 buta... marilah sesame jihad mengamalkan ilmu kita!!! Ilmu yang baik lah yea.. ilmu hitam jangan… dose..bye ..eh salam..

buah cempedak di luar pagar
ambik galah tolong jolokkan
saya budak baru belajar
kalo salah tolong betulkan

Comments

Popular posts from this blog

Am I

my favourite puisi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang