Sejarah mata wang kertas (part 1)

Sejarah mata wang kertas (part 1)

Yesterday, saya terbaca article dalam majalah milenia, keluaran November 2008 bertajuk sejarah matawang kertas dan system perbankan seluruh dunia di abad ini. Penulisnya Nik Mahani Mohamad, seorang akautant yang bertauliah, berkelulusan fellowship chartered and certified accountant (uK) dan merupakan setiausaha jawatankuasa pemandu kebangsaan penubuhan bank islam Malaysia.

Antara intipati menarik adalah bagaimana bermulanya mata wang kertas. Mengikut sejarah ia bermula pd tahun 1945 melalui satu perjanjian antarabangsa yang disertai oleh 44 buah negara, bertempat di brettonwoods selepas second world war. Dlm perjanjian ini, mereka bersepakat mengiktiraf Dollor $ sebagai mata wang kertas rizab dunia. At first, kita telah digulakan dengan jaminan kerajaan amerika bahawa memandangkan dolar amerika telah bersandarkan kepada emas sebanyak USD 35 setiap auns, maka memiliki wang kertas dollar adalah sama sepertimana negara telah menyimpan emas sebagai sandaran. ”american dollar as good as gold” janji mereka.

Oleh itu, dgn memiliki dollar amerika sebagai wang rizab adalah memadai bagi setiap bank negara di semua negara di dunia untuk menjadi sandaran kepada pencetakkan wang negara masing2. america juga telah menjamin bahawa jika mana2 bank negara ahli dlm perjanjian brettonwoods mahu menukarkan dollar kepada emas yg dijamin ; maka pihaknya akan mengotakanya.

Namun, sekitar tahun 1960an, america telah terlibat dalam perang di vietnam. Keadaan ini menyebabkan pihak america telah mencetak mata wang dollar secara berlebihan sehingga melebihi simpanan emas yg mereka miliki semata mata untuk menampung kos peperangan tersebut.

Akibatnya, america menangung defisit hutang melebihi USD 37 billion. Pada tahun 1971, america dibawah president Richard Nixon mengistiharkan bahawa mulai tahun 1971 mata wang kertas dollar tidak lagi bersandarkan kepada rizab emas.

Comments

Popular posts from this blog

Am I

my favourite puisi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang