bingkisan

Salah satu topic kecil dalam buku nak ke tak nak… cuba dulu benda yang susah

‘Manusia yang tidak pernah berdepan dengan kesusahan dalam hidupnya menjadi manusia ayam daging
Mcm ayam daginglah, xkreatif , sampai nak mengais pun xreti. Bila dikeluarkan dari sarang dia masuk balik sebab merasakan hidupnya di dunia hanya dalam sangkar.
“nak buat apa kalo keluar, duduk dlm sangkar lagi sedap. Makan cukup minum cukup” dia xtau sepanjang dia dikurung selama itulah nyawanya dihujung tanduk.selama 2lah dia xkan terlepas dari bakal kena sembelih.
Lakukan perkara yg susah kerana apabila kita mampu mengatasi yang susah, yang senang menjadi amat senang. Bermakna seolah olah kita dah bejaya mengatasi semua yang senang. Kalo kita buat yang senang je, yg susah akan jadi begitu payah dan akirnya kita akan ketinggalan untk selama-lamanya.’

Petikan ini dari buku NAK KE TAK NAK. Penulis Dr. Tuah Iskandar al-haj. Seronok baca.menaikkan semangat, memberi byk ganbaran melalui cerita2 yg membantu sy lebih clear dengan mesej yg hendak disampaikan. Bahasa plak mudah, santai, senang r masuk otak. Dua benda yg sy suka crita2nya dan qoute/ mutiara kata yg diberikan setiap ujung topic. Rasa macam semua orang patut baca buku ni.!!! Thanx to kak aiman kerana sudi meminjamkan buku ini pada sy.

Comments

Popular posts from this blog

Am I

my favourite puisi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang